Mijn preventieve leefstijl

Mensen vragen wel eens wat ik zelf doe om fit en gezond te blijven. Hier had ik niet altijd een paraat en duidelijk antwoord op. Dat komt grotendeels doordat ik soms niet eens stil sta bij wat ik allemaal doe voor mijn gezondheid. In de loop der jaren heb ik namelijk allerlei gezonde gewoontes doorgevoerd in mijn leefstijl.

Vandaar dat het mij handig leek dit eens op te schrijven voor mijzelf, maar ook voor de geïnteresseerde medemens. Zo kan ik mensen die hiernaar vragen gewoon doorverwijzen naar deze pagina.

Deze informatie is overigens niet bedoeld als voorbeeld van hoe een gezonde leefstijl eruit hoort te zien. Gebruik het daarom meer als bron van inspiratie.

Mijn gezonde gewoontes

Gezonde gewoonte #1: gezond voedingspatroon

De grootste focus heb ik gelegd op de voeding die ik eet. Kort gezegd vermijd ik zoveel mogelijk graanproducten en bewerkte voedingsmiddelen en richt ik mij vooral op het eten van groente, fruit, vis, eieren, roomboter, kokosolie, olijfolie, vlees, noten, pitten en specerijen. Als ik het een naam zou moeten geven, zou ik zeggen dat ik koolhydraatarm eet.

Mijn ontbijt (die ik vaak uitstel naar 10.00 of 11.00 uur) bestaat meestal uit een variatie van fruit, noten, havermout en/of ei.

Mijn lunch bestaat meestal uit veel groente, ei, vis, quinoa, pitten, soep en/of leftovers van de vorige dag. Vooral met groente en vis probeer ik veel te variëren.

Mijn avondeten bestaat meestal uit 1 of 2 soorten groente, zoete aardappel, rijst, quinoa, "gewone" aardappel, vis en/of vlees. Soms eet ik ook nog wel eens vegetarische maaltijd zoals soep.

Ik kook zo'n 5 keer per week, maar dan wel vaak snel te maken gerechten. Een enkele keer trek ik er meer tijd voor uit. De keren dat ik niet kook eet ik buitenshuis of laat ik iets thuis bezorgen.

Bovendien eet ik nagenoeg niet meer dan 3 keer op een dag. Dat betekent dat ik dus nauwelijks tussendoortjes eet. Ook probeer ik zoveel mogelijk te sporten op een lege maag. Alleen als ik een basketbalwedstrijd heb en dus moet presteren, eet ik minimaal 2 uur van tevoren een maaltijd met voldoende koolhydraten.

Daarnaast drink ik vooral water en thee. Dit probeer ik ook te beperken tot 3 of 4 momenten per dag en zoveel mogelijk buiten de maaltijden om. Ook tijdens het sporten drink ik zo weinig mogelijk. Na het sporten uiteraard wel.

Kortom: ik richt mij vooral op verse voeding, hou het simpel, smakelijk en gevarieerd.

Gezonde gewoonte #2: genoeg beweging

Ik basketbal al sinds mijn twaalfde levensjaar. Toentertijd deed ik dit soms wel 5 keer per week. De laatste jaren heb ik dit teruggebracht naar 3 keer per week. Daarbij ga ik 1 keer per week naar de sportschool voor puur en alleen krachttraining.

In de zomermaanden is mijn schema iets anders, vanwege de zomerstop van het basketbalseizoen. Dan ga meestal 2 keer per week naar de sportschool en doe ik wekelijks een high intensity workout en/of een potje basketbal.

Verder wandel ik dagelijks 1 of 2 keer 10 minuutjes (soms iets langer) met onze hond.

Kortom: ik beweeg gemiddeld 7 uur per week, bestaande uit krachttraining, conditie en wandelen.

Gezonde gewoonte #3: gerichte suppletie

Het was voor mij een hele zoektocht om te begrijpen of ik suppletie nodig had en welke suppletie dan geschikt is.

Omdat ik veel sport, soms een beetje teveel stress heb en te weinig bladgroente eet, slik ik dagelijks magnesiumcitraat om dit te compenseren.

Omdat te vaak vis eten niet gezond is vanwege de zeevervuiling, slik ik dagelijks omega 3 om dit te compenseren.

Omdat de sterkte van de zon in de herfst en winter te laag is in Nederland, slik in die periode vitamine D.

Op de dagen dat ik minder eiwitten eet, neem ik ook nog wel eens een shake bestaande uit henneppoeder.

Kortom: ik gebruik suppletie afgestemd op mijn leefstijl en omgeving.

Gezonde gewoonte #4: koude- en warmte training

Bijna elke dag douche ik koud af. Dat betekent dat ik de laatste minuut volop onder een koude straal sta te douchen.

Verder maak ik elke keer als ik bij de sportschool ben gebruik van de saunacabine. Ook bezoek ik zo'n 10 keer per jaar een wellness resort, waar ik volop gebruik maak van sauna's, opgietingen, stoombaden en koude baden.

Kortom: ik stel mijn lichaam voor korte periodes toe aan extremen, waardoor dit een gunstige uitwerking heeft op mijn organen.

Hoe hou ik het vol?

Heel simpel! Het meeste wat ik doe vind ik hartstikke leuk en lekker.

Verse voedingsmiddelen zijn hartstikke lekker klaar te maken, waardoor je geen smaakmakers in de vorm van fabrieksmatige pakjes en zakjes nodig hebt. Bovendien vind ik koken een een leuke bezigheid.

Basketbal is voor mij een uitlaatklep, een sociale activiteit en ik krijg er enorm veel energie van.

Het nemen van suppletie kost nauwelijks tijd, dus dat is de moeite niet.

Een sauna vind ik altijd een lekkere beloning na m'n workout en een heerlijke ontspanning.

En een koude douche. Tja, went wel iets, maar het blijft ontzettend koud! Gelukkig is het gevoel dat je krijgt na een koude douche het telkens weer waard.

Waar liggen nog verbeteringen?

Ook al is mijn leefstijl al vele malen gezonder geworden, er zijn nog steeds meerdere verbeteringen die ik wil doorvoeren. Ik heb het dan over:

  • Vaker biologisch eten
  • Minder rood vlees eten
  • Meer variatie aanbrengen in mijn voeding
  • Minder zuivelproducten (behalve roomboter) eten
  • Vaker mediteren

Doe ik ook wel eens ongezond?

Nu je dit verhaal hebt gelezen denk je misschien dat ik nooit iets ongezonds eet of drink. Dat is absoluut niet het geval.

Ik geloof niet in extremisme en alles 100% goed doen. Bovendien alles goed willen doen is ook niet gezond.

Ik probeer mij te houden aan de 80%-20% regel. Dat betekent dat ik mij niet elke dag strikt aan mijn gezonde gewoontes hou.

Af en toe een gefrituurd voedsel (heerlijk), een tosti of een pizza eten, iets teveel bier drinken, of niet optijd rust nemen, zijn dingen die ook ik doe. Dat hoort nou eenmaal bij het leven en is op zijn tijd niets mis mee. Zo lang ik weer op tijd teruggrijp naar mijn gezonde gewoontes, voel ik mij fit en gezond.

Wil jij ook inzicht krijgen in hoe jij je gezondheid kan verbeteren?

Maak dan bij mij een afspraak!

TOP